Catedrades

TALLER

Què passa a les biblioteques i arxius? Conta-ho amb dades

Dades, dades, dades, com de segur has escoltat moltes vegades, les dades són el petroli, o millor, l’energia solar del segle XXI, encara que probablement, estàs pensant que no saps com posar les dades a jugar al teu lloc de treball, en benefici del món, la societat o el bé comú.

En una biblioteca o en un arxiu, a més de moltes paraules, també hi ha moltes dades. Dades que de segur poden apropar el teu treball a la ciutadania i visibilitzar el paper de les persones professionals de la informació davant les administracions públiques i altres organitzacions.

Una biblioteca és molt més que els llibres que estan a les prestatgeries o al núvol. Un arxiu és molt més que els documents que han deixat la seua petjada del passat. Ho convertim en dades? Ho contem amb dades que provoquen canvi real en la societat? En dades obertes?

Vols saber com passar d’una necessitat o problema a tindre dades, dades obertes per a prendre decisions i provocar canvi real en la societat? Com començar, algunes respostes i també preguntes al taller.

Participa

Núria Portillo

Llicenciada en Matemàtiques i Professora i Investigadora en el departament d’Estadística i Investigació Operativa Aplicades i Qualitat de la UPV.

Actualment és directora de la Càtedra Dades Obertes, Catedrades des de 2021 finançada per les associacions ciutadanes ACICOM i MESURA l’objectiu de les quals és l’ús de dades obertes per a la transformació social. Ha sigut directora de la Càtedra Govern Obert (2018-2020) finançada pel Ajuntament de València. En totes dues càtedres ha coordinat projectes relacionats amb dades obertes, dades obertes per al desenvolupament sostenible (OD4D), dades generades per la ciutadania (DGC) i bon govern.

És coordinadora de l’equip CTALENT Crear talent en col·laboració amb organitzacions públiques i privades. Aprenentatge de competències per al desenvolupament sostenible des de 2016 en el qual s’han realitzat projectes vinculats al desenvolupament sostenible, inclòs el marc d’Agenda 2030, les seues 17 ODS, les seues metes i indicadors, i a l’aprenentatge de competències específiques i transversals.

Des de l’aula treballa amb la metodologia Aprenentatge-Servei, mentre l’alumnat aprén ofereix un servei a la societat, amb projectes vinculats a l’estadística i la gestió de qualitat utilitzant com a matèria primera les dades obertes i col·laborant amb OSC, ONGD i AAPP entre altres organitzacions.

Actualment coordina el Projecte Estratègia per a l’agenda de desenvolupament sostenible en els centres ETSInf i FADE amb l’objectiu de formar a l’alumnat com a professionals i ciutadania capaces de respondre als reptes als quals hauran d’enfrontar-se des de la mirada del desenvolupament sostenible.

Ha dissenyat i dirigit la formació de diversos projectes entorn a les dades i el desenvolupament sostenible com a Agents OD4D; Governança regional i administració eficient en perspectiva de desenvolupament sostenible i ODS. Estratègia Valenciana de Recuperació, Eix V; i T’ho conte? entre altres.